Jak zaprojektować opakowania dla własnych produktów
Znane polskie przysłowie mówi, że nie należy oceniać książek po okładce. O ile mądrość ta ma zastosowanie w przypadku ludzi, w przypadku czekających na sklepowych półkach towarów w ogóle się nie sprawdza. Kiedy nie mamy jasno sprecyzowanych preferencji często to właśnie opakowanie decyduje o tym, na który towar się zdecydujemy. Specjalnie z myślą o osobach, które zastanawiają się, jak zaprojektować opakowanie dla swojego produktu, prezentujemy kilka cennych rad.
1) Przede wszystkim warto postawić na czytelny i jasny przekaz – dzięki niemu konsument od razu wie, co znajduje się wewnątrz pudełka, jakie jest przeznaczenie produktu i kto jest jego producentem. W ostatnich latach świadomość konsumentów znacznie urosła i wiele osób przywiązuje wagę do umieszczonych na etykietach składów. Jeżeli zawartość opakowania posiada unikalne cechy, którymi warto się pochwalić, nic nie stoi na przeszkodzie, by informacja o tym znalazła się na kartoniku. Ważne, aby nie powielać tego, co robi konkurencja – produkt powinien cechować się oryginalnością.
2) Estetyka jest bardzo ważna, nie należy jednak zapominać o tym, że opakowanie pełni również funkcję praktyczną - powinno zabezpieczać zawartość. Z jednej strony musi ono być na tyle wytrzymałe, aby zapobiec uszkodzeniu towaru czy też jego wysypaniu lub rozlaniu, z drugiej strony powinno dawać się łatwo otworzyć i nie sprawiać problemów podczas wyciągania produktu ze środka. Podczas doboru materiału na opakowanie nie bez znaczenia jest również aspekt ekologiczny. Wykorzystywanie tworzyw, które nie przyczyniają się do degradacji środowiska również dla wielu klientów stanowi ważne kryterium.
3) Aby zwrócić uwagę potencjalnego klienta, opakowanie musi się wyróżniać. Można wykorzystać do tego przykuwającą uwagę szatę graficzną lub niestandardowy kształt - tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest w tym wypadku kreatywność projektanta. Oczywiście dobrze byłoby, aby opakowanie nawiązywało bezpośrednio do produktu i tworzyło z nim spójną całość. W przeciwnym wypadku może wprowadzać klienta w błąd, a to wysoce niepożądany rezultat.